Perihal Kerja Dan Sewaktu Dengannya

Minggu lepas terisi dengan mesyuarat. Banyak gila. Membincangkan tv siri yang bakal menjalani pengambaran, struktur episod siri yang sedang menjalani pengambaran (dan menulis parallel dengan shooting memang menguja dan memenatkan) dan beberapa lagi projek yang sepatutnya berjalan.

Mesyuarat ok sebenarnya tapi kalau 1-2 mesyuarat dipadatkan dalam sehari, ia akan menghisap tenaga kau kering seperti seekor pontianak menghisap darah mangsanya (ok, tu je analogi yang aku dapat fikirkan pada subuh yang sejuk ni). Lepas balik mesyuarat kepala otak aku ni akan fikirkan alasan kenapa aku sepatutnya tidak berada di hadapan komputer melunaskan kerja. Heh.

Dan jadual berlari aku kucar-kacir juga minggu lepas. Hanya lari sekali saja. 30 minit. Impian untuk berlatih berlari sejauh 30km terkubur begitu saja sebab Sabtu bertugas di rumah terbuka Mak dan Ahad berjalan di Color Run anjuran CIMB. Minggu ni takde alasan untuk tangguhkan larian. Minggu ni 5 kali. Jangan banyak songeh. Ini satu lagi dilema yang membelenggu aku juga sekarang ini. Membahagikan masa antara kerja dan bersenam.

Bersenam taklah ambil masa yang lama sangat. Dalam 1-2 jam je sehari tapi aku selalu torn antara kerja atau bersenam. Selalunya kerja yang menang tapi pada hari aku ‘don’t give a fuck’ aku pilih bersenam. Maklumlah zaman sekarang ini obsesi dengan kerja menjadi satu kebanggaan juga untuk para workoholic.

Which bring us to a topic that my friend and I was discussing last week. Aku ke pejabatnya untuk menjadi hakim pertandingan cerpen yang dianjurkan oleh syarikatnya. Dia dalam bidang pengiklanan. Kami berbual mengenai budaya mengagungkan kerja. Lagi banyak dan gila kau kerja, lagi best. Which is wrong, IMO. Sebab kerja sampai bila-bila pun takkan habis. Aku punya take ialah kita patut fokus dalam buat kerja. Jadi kau tak ber ohh! La! La waktu bekerja (aku pun susah nak fokus bila adanya internet. Melayari laman web memang makan masa kau camtu je). Bagi aku kena ada keseimbangan. Selain kerja, masa boleh dihabiskan dengan banyak aktiviti lain – berlibur sama teman dan famili, membaca, menonton, bersenam dan sebagainya.

Nikmati hidup ini seadanya (dan jangan bekerja je!)