Gothik

Selepas pulang dari NYFA pada Disember 2013, saya berpeluang untuk mengarah satu filem pendek 2o minit bertajuk ‘Makhfi’ untuk tayangan di TV9. Ia diterbitkan oleh Mermaid Studios. Hanya ada 2 pelakon – saudara Khir Rahman dan Erna, saudara Awie sebagai Pengarah Sinematografi dengan 2 krew, Izuan Mokhtar sebagai Pengurus Projek dan saya sebagai Pengarah, Penolong Pengarah, Pengarah Seni dan sebagainya.

Filem itu berjaya disiapkan dan ditayangkan. Malah ia dapat satu potongan dari LPF (dan bahagian paling penting) kerana babak yang dipotong itu melanggar syariat Islam.

Satu perkara penting saya belajar dari projek itu – jangan shoot kalau pra-produksi tidak mencukupi.

Selepas projek itu, saya tidak mengarah atau masuk ke set lagi. Tetapi pada Sabtu lepas, saya berpeluang masuk set filem Gothik sebagai krew. Filem ini adalah arahan teman saya, saudara Amri Rohayat. Dan ya, betapa seronoknya perasan apabila berada di set. Ia mengingatkan saya kenapa saya masuk dan kekal dalam bidang perfileman. Kerana saya mahu bercerita. Dan untuk menyampaikan cerita itu, ia adalah satu projek koloborasi.

Penggambaran Gothik menjadi seronok kerana ia dibikin sesama teman-teman. Sepanjang proses itu, banyak yang saya belajar hanya dengan memerhati DOP, produser, AD bekerja.

Ia juga mengingatkan saya yang filem adalah media untuk Pengarah bercerita dengan cara ia. Tak kisahlah apa pun outputnya, yang penting idea si Pengarah diterjemahkan menjadi realiti. Dan selepas itu, apa pun kritikan atau komen daripada peminat, pengkritik menjadi sekunder kerana filem sudah siap, terpulanglah macam mana audiens mahu menilainya.